ZAKRES ŚWIADCZONYCH USŁUG
I. Zarządzanie oraz obsługa prawna, w tym:
- reprezentowanie ogółu właścicieli w sprawach dotyczących wspólnoty organami administracji rządowej i samorządowej, przed sądami a także w stosunkach pomiędzy właścicielami,
- prowadzenie i aktualizacja wykazu właścicieli lokali oraz weryfikowanie stanu prawnego i faktycznego nieruchomości,
- opracowywanie i opiniowanie zawieranych umów,
- zawieranie, egzekwowanie i rozwiązywanie umów z dostawcami mediów do budynku oraz odbiorcami ścieków i śmieci,
- zawieranie umowy na ubezpieczenie budynku,
- wyszukiwanie kontrahentów świadczących usługi na rzecz wspólnoty, potencjalnych najemców powierzchni wspólnych nieruchomości, negocjowanie cen warunków zawieranych umów,
- opracowywanie uchwał, w tym statutu wspólnoty i regulaminów, corocznych planów gospodarczych,
- przygotowywanie, zwoływanie i obsługa zebrań Wspólnoty Mieszkaniowej,
- windykacja należności,
- inwestowanie zgromadzonych środków pieniężnych w różne instrumenty finansowe (tj. lokaty, obligacje itp.)
- długofalowe planowanie, organizowanie, wykonywanie i nadzorowanie zadań inwestycyjnych.
II. Obsługa administracyjna, w tym:
- przebywanie administratora w uzgodnionym czasie na terenie nieruchomości;
- łatwy kontakt z administratorem (telefon komórkowy, poczta elektroniczna, faks),
- opłacanie podatków i innych opłat publicznoprawnych w przypadku gdy nie są pokrywane przez właścicieli lokali,
- wydawanie zaświadczeń właścicielom lokali w celu uzyskania dodatków mieszkaniowych i/lub zasiłków z pomocy społecznej itp.,
- udzielanie wszelkich informacji i wyjaśnień,
- nadzór i zapewnienie odpowiedniej czystości i porządku na terenie nieruchomości,
- utrzymywanie stałego, kontaktu z przedstawicielami policji, straży miejskiej oraz straży pożarnej,
- zaopatrywanie w rzeczy i materiały potrzebne do bieżącej eksploatacji,
- prowadzenie korespondencji dotyczącej nieruchomości wspólnej,
- prowadzenie książki korespondencji,
- założenie i prowadzenie teczek właścicieli lokali,
- prowadzenie ewidencji właścicieli, udziałów oraz liczby osób przebywających w lokalu,
- odczyt i prowadzenie ewidencji stanu/wskazań głównych i indywidualnych urządzeń pomiarowych w nieruchomości (tj. wodomierze zimnej i ciepłej wody, ciepłomierze, liczniki energii elektrycznej, gazu),
- sporządzanie, dla ubezpieczyciela, protokołów z zalań i powstania innych szkód w celu uzyskania odszkodowania,
- prowadzenie innych bieżących spraw związanych z nieruchomością.
III. Obsługa finansowo-księgowa, w tym:
- prowadzenie pozaksięgowej ewidencji (księgowości) wspólnoty mieszkaniowej w oparciu o wymogi w tym zakresie stawiane przez art. 22 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali,
- pełny zakres usług ewidencyjnych prowadzony przy zastosowaniu podstawowych zasad księgowości zapisanych w ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości,
- zakładanie rachunku bankowego wspólnoty mieszkaniowej,
- przygotowywanie bankowych dokumentów przelewu zobowiązań,
- dokonywanie operacji finansowych wspólnoty poprzez rachunek bankowy,
- naliczanie i rozliczanie odsetek z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek,
- imienne powiadamianie właścicieli o stanie ich rozrachunków,
- prowadzenie rejestrów zakupu i sprzedaży w przypadku gdy wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem podatku od towarów i usług,
- sporządzanie w imieniu wspólnoty mieszkaniowej wszystkich deklaracji podatkowych w układzie miesięcznym i rocznym,
- sporządzanie w imieniu wspólnoty mieszkaniowej rozliczeń i deklaracji związanych z ubezpieczeniami społecznymi pracowników względnie zleceniobiorców,
- sporządzanie rocznych rozliczeń wnoszonych przez właścicieli lokali zaliczek (na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz kosztów dostawy mediów),
- sporządzanie miesięcznych/kwartalnych informacji w formie sprawozdania finansowego dla potrzeb Zarządu wspólnoty mieszkaniowej,
- sporządzanie za zadane okresy kartotek mieszkaniowych właścicieli,
- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego wspólnoty mieszkaniowej obejmującego:
– sprawozdanie finansowe wspólnoty mieszkaniowej,
– zestawienie obrotów i sald kont księgi rachunkowej wspólnoty mieszkaniowej,
– zestawienie otrzymanych faktur z podziałem na poszczególne składniki kosztowe,
– zestawienie nadpłat i zaległości właścicieli,
– zestawienie należności i zobowiązań kontrahentów,
– kartoteki właścicieli, - prowadzenie windykacji należności z tytułu pożytków i innych przychodów na rzecz wspólnoty, w postępowaniu przedsądowym.
IV. Obsługa techniczna w tym:
- prowadzenie dokumentacji technicznej nieruchomości, w tym książki obiektu budowlanego zgodnie z wymogami Prawa budowlanego,
- zlecanie kontroli technicznej, okresowych przeglądów nieruchomości i urządzeń stanowiących jej wyposażenie techniczne oraz nadzór nad ich przebiegiem,
- zlecanie i kontrola bieżącej konserwacji, napraw i drobnych remontów budynku,
- prowadzenie rejestru zgłoszonych awarii, usterek, uwag,
- nadzór nad usuwaniem awarii i ich skutków,
- egzekwowanie prawidłowego wykonania umów-zleceń na prace konserwacyjne, naprawcze, remontowe i modernizacyjne,
- przedstawienie planu remontów niezbędnych do wykonania w okresach rocznych i wieloletnich,
- przygotowanie zakresu robót do wykonania wraz z określeniem zastosowanej technologii,
- przygotowanie kosztorysów inwestorskich oraz tzw. „kosztorysów ślepych”,
- organizowanie konkursów ofert lub przetargów na wykonanie prac konserwacyjnych, remontowych, modernizacyjnych lub inwestycyjnych,
- zapewnienie nadzoru nad wykonywanymi pracami przez inspektorów właściwych branż (budowlanej, sanitarnej, elektrycznej),
- rozliczanie wykonanych prac (sporządzanie przejściowych i końcowych protokołów odbioru, weryfikacja kosztorysów powykonawczych).